Amersfoort, 30 juli 2024


‘De 60 sociale huurwoningen aan de Arnhemseweg, het Van Ostadeplein, de Ruijsdaelstraat en de Van Woustraat zijn tussen 1918 en 1924 gebouwd en hadden energielabel G. Geen wonder, want de woningen waren niet of nauwelijks geïsoleerd en hadden soms nog enkel glas, waardoor het zowel in de woonkamers als op de eerste verdieping soms tochtte en de warmte zo wegvloog. Dat is zonde voor de bewoners, hun portemonnee en het milieu’, aldus vakman Ruud. Normaliter komt hij in actie als een huurder de woningcorporatie belt om een defect in zijn woning te melden. Maar omdat Ruud al ruim 11 jaar bij Omnia Wonen werkt en daardoor zo ongeveer alle bewoners van de 1.200 huurwoningen uit zijn portefeuille kent, is hij ook het aanspreekpunt voor de huurders tijdens dit project in Amersfoort. ‘Als iemand een vraag heeft over de werkzaamheden, kan hij of zij bij mij terecht.’

Vakman Ruud is in de buurt voor huurders met vragen

De werkzaamheden waar Ruud het over heeft, zijn best ingrijpend. Zo worden de oude daken en dakkapellen vervangen door nieuwe goed geïsoleerde daken en dakkapellen. De spouwmuren en gevels worden geïsoleerd en er wordt HR++-beglazing geplaatst. De gaskachels worden vervangen door elektrische kachels en alle woningen krijgen een mechanisch ventilatiesysteem, zodat de klimaathuishouding in de woningen aanzienlijk verbetert. Bovendien worden er zonnepanelen op de daken geplaatst, zodat bewoners zelf hun energie kunnen opwekken. ‘De grootste uitdaging bij dit project is dat deze werkzaamheden plaatsvinden in bewoonde toestand. Met andere woorden: de bewoners zijn gewoon thuis als bijvoorbeeld het dak wordt vervangen. En dat heeft voor de ene huurder een grotere impact dan voor de ander.’ Aan het woord is Caroline, woonadviseur bij Omnia Wonen. Net als Ruud is zij het aanspreekpunt voor de huurders, maar toch is haar rol nét iets anders. ‘Ik kom vooral in beeld als een huurder om de een of andere reden wat meer overlast ervaart.’

Bij dit project in Amersfoort zijn er zeven adressen waar Caroline meer dan gemiddeld op bezoek gaat, zo vertelt ze. ‘Iets verderop woont bijvoorbeeld een oudere vrouw die net is geopereerd en zonder haar traplift de trap niet op- of afkomt. Voor haar hebben we voor de duur van de werkzaamheden een ander onderkomen geregeld. Datzelfde geldt voor een echtpaar waarvan de vrouw 92 en de man 80 is. De verduurzaming van hun woning veroorzaakte dermate veel stress, dat zij op kosten van Omnia Wonen tijdelijk in een vakantiewoning mochten wonen. Het voelt goed dat we op deze manier de overlast tot een minimum kunnen beperken.’

Woonadviseur Caroline op weg naar een afspraak met een huurder die wat extra ondersteuning nodig heeft

Om ervoor te zorgen dat dit verduurzamingsproject in Amersfoort succesvol verloopt, wordt veel aandacht besteed aan heldere communicatie, zo benadrukken Ruud en Caroline. ‘Niet voor niets is Omnia Wonen al zo’n twee jaar voor aanvang van het project om de tafel gaan zitten met Talen Vastgoedonderhoud, de partij die de verduurzamingswerkzaamheden uitvoert. ‘Samen hebben we ervoor gezorgd dat de huurders van de woningen precies wisten wat ze konden verwachten’, aldus Vincent, uitvoerder bij Talen. ‘De bewoners kregen ruim van tevoren een uitgebreide informatiebrochure over de werkzaamheden. Ze konden op twee momenten een kijkje nemen in een proefwoning waar we de verduurzaming al hadden doorgevoerd. En twee weken voor aanvang ben ik persoonlijk op bezoek gegaan om mensen de kans te geven om vragen te stellen én om nogmaals te vertellen waarom de verduurzaming ook in hun voordeel is. Samen met de aanwezigheid van Ruud en Caroline zorgt dit ervoor dat de huurders helemaal op de hoogte zijn en weten waar we het voor doen. Dat zorgt voor een positieve sfeer tijdens dit project.’

Vincent van Talen Vastgoedonderhoud

Om de woorden van Vincent kracht bij te zetten, gaan Ruud en Caroline nog even op bezoek bij Frans (80 jaar) en Diana (92 jaar), het echtpaar dat voorafgaand aan de verduurzaming van hun huurhuis heel wat beren op de weg zag. Nu hun woning in drie weken tijd is verduurzaamd, is hun mening 180 graden gedraaid, zo vertelt Diana. ‘Ik woon hier al sinds 1951. In de afgelopen 73 jaar heb ik hier heel fijn gewoond, waaronder de laatste 52 jaar met Frans. Toen ik van Omnia Wonen hoorde dat ons huis moest worden gerenoveerd, was ik helemaal van slag. Ik vind stof namelijk heel irritant, haha. Maar nu het werk klaar is, ben ik heel blij dat ons huis zo mooi is opgeknapt.’

Ruud glimlacht bij de woorden van Diana, want hij hoort meer enthousiaste reacties van huurders. ‘Mensen merken dat hun verduurzaamde woning aangenaam warm blijft, ook als ze ’s avonds naar bed gaan en de thermostaat op 16 graden zetten. De volgende ochtend is het dan nog steeds zo’n 20 graden en dat waren ze niet gewend. Bovendien is de energierekening na de verduurzaming bijna gehalveerd. Dat vinden mensen natuurlijk ook heel fijn.’ Net als Ruud is Caroline blij dat huurders als Frans en Diana met een goed gevoel terugkijken op het project. ‘Als ik hoor dat huurders tevreden zijn over het eindresultaat, weet ik dat de communicatie van Vincent, Ruud en mijzelf een positief verschil heeft gemaakt. En dat is precies onze doelstelling.’

Terug naar overzicht