Vorig jaar, 2023, was mijn eerste volledige jaar als bestuurder van Omnia Wonen. Het was een jaar waarin ik de corporatie nog beter heb leren kennen; ik zie een organisatie met veel potentie om verder te professionaliseren voor me. Met een groep enthousiaste collega’s die zich, elk vanuit hun eigen expertise, elke dag inzetten voor onze huurders. Daar ben ik dankbaar voor, dit is het fundament waarop onze organisatie is gebouwd.

We presenteerden een nieuwe strategische visie 2024-2028 met als titel ‘Duurzaam groeien & Aandacht voor verschillen’. Hierin staat beschreven hoe wij ons de komende jaren inzetten om passend en comfortabel wonen, groei naar een duurzame en energiezuinige woningvoorraad, en een gezonde leefomgeving in aantrekkelijke en veilige buurten te realiseren. Voor onze huidige huurders en toekomstige bewoners, zowel op de korte als op de lange termijn.

Onder duurzaam groeien verstaan we onder meer dat we ons gaan concentreren op de twee kernregio’s, te weten: Noord-Veluwe en Amersfoort. Om dit uitgangspunt kracht bij te zetten, hebben we in 2023 ons volledige bezit in de gemeenten Steenwijkerland en Den Haag overgedragen aan de woningcorporaties Wetland Wonen en Woonconcept en Staedion. In de regio Noord-Veluwe hebben we complexen overgenomen van Woonzorg Nederland en Habion. Verder hebben we nieuwe woningen toegevoegd in de gemeenten Woudenberg en Nunspeet.

Huishoudens verschillen in grootte, in levensfase en in leefstijl. Wij willen het verschil maken voor wie ons nodig heeft, passend bij ieders specifieke situatie. Daarom hebben we oog voor de persoonlijke situatie, (toekomstige) behoeften en ‘eigenheid’ van onze huurders. We letten hierbij op overeenkomsten, maar hebben dus zeker ook aandacht voor de verschillen tussen huurders. Op deze manier bieden we ruimte om af te wijken van de standaard als dit nodig of gewenst is. Naast aandacht voor verschillende behoeften en bijbehorende oplossingen, letten wij ook op de verschillende kwaliteiten van mensen en organisaties, zodat je elkaar aanvult en een synergetisch effect bereikt. Voor onze huurders.

Om deze reden blijven we ook verder bouwen aan een goede ketensamenwerking met onze partners Talen, Salverda en Lenferink die verantwoordelijk voor het dagelijks en groot onderhoud van ons bezit. We hebben hierin belangrijke stappen gezet. Met het tekenen van een Samenwerkingsovereenkomst eind december, is het startsein gegeven voor een vernieuwing en verbetering van de onderhoudsprocessen. De samenwerking brengt continuïteit in de dienstverlening aan onze huurders en draagt bij aan een uniforme en herkenbare uitstraling naar huurders en andere stakeholders.

We vinden het belangrijk dat woningen goed geïsoleerd zijn zodat onze huurders fijn wonen en hun woonlasten zo laag mogelijk zijn. Er is de afgelopen jaren dan ook flink geïnvesteerd in onderhoud en verduurzaming van de ruim 9000 woningen die wij in bezit hebben. Echter, omdat onze huurders en ook wij zorgen hebben over de al maar stijgende energieprijzen, hebben we besloten vanaf 2024 sneller verduurzamingsmaatregelen uit te voeren waarbij er extra aandacht is voor de E-, F- en G-labels. Daarnaast hebben we besloten in 2023 geen huurverhoging door te voeren bij huurders die in woningen met deze labels wonen.

De leefwereld van de huurder binnenhalen en een plek geven in ons beleid is essentieel om ons werk goed te kunnen doen. We blijven ons dan ook hard maken voor een evenwichtige huurdersparticipatie. Ik ben onze huurdersorganisatie de SHOW opnieuw zeer dankbaar voor de samenwerking en het geven van gevraagd én ongevraagd advies.

Ten aanzien van onze interne organisatie zijn er tevens diverse ontwikkelingen geweest die ons helpen bij het verder professionaliseren; het Management Team is sinds maart weer op volle kracht, er zijn nieuwe en aanvullende afspraken gemaakt over arbeidsvoorwaarden en verzuimbeleid. En onze kantoren in Amersfoort en Harderwijk zijn aangepast aan de digitale eisen van deze tijd.

Ik sluit af met een positieve herinnering aan onze Netwerkbijeenkomst van 4 oktober 2023. Omdat deze in mijn optiek symboliseert hoe wij als Omnia Wonen willen werken. Na een inspirerende presentatie van Jan Rotmans aan ruim 100 relaties en collega’s werd er in het Bottermuseum samen doorgepraat over ons werk en de uitdagingen waar we voor staan. Dit is voor mij een voorbeeld wat in verbinding staan en ondernemerschap betekenen: met elkaar en op elkaar bouwen. Meestal op een zakelijke en constructieve manier, maar op momenten ook informeel en inspirerend.

Ik wil medewerkers, de SHOW, de RVC, gemeenten, ketenpartners en alle overige stakeholders bedanken voor de inzet in 2023. En kijk uit naar een goed vervolg in 2024!

Peter Toonen, directeur-bestuurder
mei 2024

Brochure Omnia Wonen in Vogelvlucht, editie 2024
Jaarverslag 2023 officieel